چند درصد مدارس ابتدایی کشور غیردولتی هستند؟-راهبرد معاصر
ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند گیلان ۲۷ آذرماه تعطیل نیست اسکان اضطراری بیش از ۱۲۰ نفر گرفتار در برف در نیشابور/ استقرار ۲ اتوبوس برای اسکان بی‌خانمان‌ها مشاهده اشیاء نورانی در آسمان فردیس / ماجرا چه بود؟ تعطیلی مدارس ۱۳ شهر سیستان و بلوچستان به دلیل سرما/ فعالیت ادارات با تاخیر

چند درصد مدارس ابتدایی کشور غیردولتی هستند؟

بررسی آمار منتشرشده نشان می‌دهد که درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ تا سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ یعنی در بازه زمانی ۵ساله از ۱۱.۴درصد به ۱۴درصد رسیده است البته این نسبت در دوره ابتدایی ۱۵.۲درصد است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 28
کد خبر: ۲۲۵۵۸۸

به گزارش راهبرد معاصر، مدیران آموزش و پرورش در دولت گذشته، همواره اعلام کردند که سهم بخش غیردولتی در آموزش و پرورش طی برنامه ششم توسعه کشور باید به 15 درصد برسد.

 

بررسی آمار منتشرشده نشان می‌دهد که درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی 1396 ـ 1395 تا سال تحصیلی 1402 ـ 1401 یعنی در بازه زمانی 5ساله از 11.4 درصد به 14 درصد رسیده است البته این نسبت در دوره ابتدایی 15.2 درصد است.

 

این روند نشان می‌دهد که توسعه مدارس غیردولتی و رسیدن به هدف‌گذاری تعیین‌شده از موفق‌ترین اقدامات آموزش و پرورش بوده است.

 

همچنین نسبت دانش‌آموزان پسر در مدارس غیردولتی بیش از دختران است. نسبت کل دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان بر حسب جنس در جدول زیر قابل مشاهده است:

 

62 درصد دانش‌آموزان در حال تحصیل مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی هستند و پس از آن به‌ترتیب 20 و 16.7 درصد در دوره متوسطه اول و دوم قرار دارند.

 

نسبت دانش‌آموز به معلم در مدارس دولتی طی سال‌های تحصیلی 1396 ـ 1395 تا 1402 ـ 1401 به‌ترتیب در مقطع ابتدایی از 25.2 به 27.4، مقطع متوسطه اول از 19.9 به 25.3 و مقطع متوسطه دوم از 13.5 به 16 نفر رسیده است.

 

رشد نسبت تعداد دانش‌آموز به معلم در سال‌های اخیر نشان‌دهنده کمبود معلم در مدارس دولتی است به‌ویژه آنکه برخی وزرای آموزش و پرورش در دولت گذشته معتقد بودند نسبت دانش‌آموز به معلم باید افزایش یابد. در سال 1393، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران آموزش و پرورش استان‌ها گفته بود: منطقه‌ای موفق است که تراکم کلاس‌های درس را بالا ببرد البته باید به موضوع عدالت آموزشی و کیفیت توجه لازم داشت همچنین باید نسبت دانش‌آموزان به کارکنان آموزش و پرورش افزایش یابد، هم‌اکنون نسبت دانش‌آموز به معلم 11 به یک است که این ناصحیح است.

 

در ادامه چنین نگاهی، سیاست‌هایی هم اتخاذ شد که مانع استخدام معلمان جدید و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان شد.

 

به‌دنبال این سیاست، نسبت دانش‌آموز به معلم در دوره‌های مختلف تحصیلی در 7 سال اخیر رو به افزایش است و در دوره ابتدایی به 27.4، متوسطه اول 25.3 و متوسطه دوم 16 نفر رسیده است.

 

تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی مدارس دولتی در سال تحصیلی 1396 ـ 1395، 24.8 نفر بود که در سال تحصیلی 1402 ـ 1401 به 25.8 نفر رسید و بیشترین افزایش جمعیت مربوط به دوره متوسطه دوم است که از 19.8 نفر به 22.1 نفر رسیده است.

 

در دوره ابتدایی مدارس غیردولتی تراکم دانش‌‌آموزان در کلاس‌های درس در سال تحصیلی 1402 ـ 1401 ، 18.8 نفر و در دوره متوسطه دوم 14.2 نفر است.

 

افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی نشان می‌دهد که تقاضا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی وجود دارد اما آموزش و پرورش به‌دلیل نداشتن ظرفیت (معلم و کلاس درس)، بخشی از این نیاز را با افزایش تراکم کلاس‌ها برطرف کرده است و مابقی مردم به‌ناچار به مدارس غیردولتی که دارای ظرفیت پذیرش هستند و تراکم کلاس پایین‌تری (18 نفر) دارند، رفته‌اند، در حالی که طبق مصوبه 886 شورای‌عالی آموزش و پرورش در سال 1392 استاندارد تراکم کلاس درس در مقطع ابتدایی 20 نفر تعیین شده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده